|
" این مجموعه" حاصل سخنرانیهایی است که پنج بخش آن در محل کتابخانهی حسینیهی ارشاد تهران ارائه شده بود و چهار قسمت دیگر در محل انتشارات یادآوران و بعدا تمامی بخشها به صورت مکتوب در آمد و با تجدید نظر در محتوای آن آمادهی انتشار گردید
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
بخش اول
نامهای خداوند، بیان چیستی خداوند نیست، بلکه تلقی انسان را از خداوند مینمایاند، از آنجا که همهی این نامها، همچون میراثی از گذشتگان به ما رسیده است، بدیهی خواهد بود که خدا شناسی ما نیز بیشتر مبتنی بر تلقی پیشینیان باشد و نه تجربهای مستقل....
متن کامل pdf
__________________________________
بخش دوم
به تعبیر نیچه "ابرانسان" جایگزینِ خدایی شده که پیشینیان باور داشتند و مفهومِ "جامعهی مدنی" و قانون هم جایگزین بهشت شده است. آیا این تغییرات و این جابجاییها را میتوان تلقیهای تازه از مفهوم "خدا" دانست؟
متن کامل pdf
________________________________________________________________
بخش سوم/ حضور و غیبت خداوند
بهنظر میرسد که از آن نامِ اصلی و کانونی که "الله" نامیده شده، حتی فهمی نسبی هم نمیتوان پیدا کرد. بههمین گونه است نامِ "الوهیم" در تورات و تا حدودی نامِ "زروان" در آیینهای باستانیِ ایران.....
متن کامل pdf
________________________________________________
بخش چهارم/ واژگونگی در فهم نام خداوند
در فهم معناي نامهاي خداوند، نوعي واژگونگي براي اغلب خدا پرستان اتفاق افتاده است. به جای اینکه در آموزه¬های دینی ابتدا از نام¬های قابل فهم و قابل تجربه آغاز کنیم، نهایی¬ترین، سنگین¬ترین و غیر قابل فهم¬ترین نام را بر می¬گزینیم.
متن کامل pdf
____________________________________________________
بخش پنجم/ گزند و آسیبهای نامهای خداوند
در بسیاری از اساطیر دینی، انسان و خدا و شيطان، سه اقنوم درهم تنيده نمايانده ميشوند. شیطان اغلب خداپرستی جزم اندیش است که جز خودش و خدا، کس دیگری را لایق تعالی نمیداند و برای دیگران ارزشی قایل نیست...
متن کامل pdf
_____________________________________________
بخش ششم/ نقش تصورات ذهنی در تلقی ما از خداوند
در اینجا منظورم، بیشتر معطوف به تصوری است که ما از اراده و عملکرد خداوند در ذهن خود داریم و معمولا با بهرهگیری از همان تصورات، با خودمان و با جهان بیرون از خودمان و با دیگران رابطه برقرار میکنیم...
_________________________________________________________
فصل هفتم/ خداوند درسلسلهی پيامبران ابراهيمي
بههم پيوستگي سلسلهي اديان ابراهيمي از موسي تا محمد، ماجرايي است مانند به هم پيوستگي يک سلسلهي پادشاهي در اعصار گذشته که توسط بنيانگذار اوليه آن آغاز ميشود، در نسلهاي بعدي توسعه مييابد، به عنوان يک سلسله، به پايان خود ميرسد و گاه نيز به قلمروهاي مختلف تقسيم ميشود...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
بخش هشتم/خدای پدر
اگر چه در متن تورات و در مسيحيت منظور از «پدر= خدا» در اصل « پدر= والد» نبوده است، اما به هرحال جنبهي پدري براي خدا قايل شدن، ميتواند ادامهي همان باوري باشد که به دوران کودکي انسان باز ميگردد.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
بخش نهم/ خدا و پدر سالاري
پدر سالاري پيش از آنکه در ارتباط با خدا بوده باشد، شايد ترفندي ناخودآگاه از سوي خود انسان براي سلطه بر همنوع خويش باشد به ویژه در عرصهی رهبری اجتماعی و چندان دور نمينمايد که ريشه در طبيعتِ حيات و روزگاراني کهنتر از تاريخ مکتوب داشته باشد؛ در خوشبينانهترين حالت، شايد بتوان گفت که دغدغهاي ناخودآگاه است براي حمايت از زنان و فرزندان در برابر حوادث و هجوم دشمن.
------------------------------------------------------------------------